Płatny wjazd do ścisłego centrum Warszawy?

Zanieczyszczenie atmosfery dwutlenkiem węgla, hałas, utrudnienia komunikacyjne, potęgowanie stresu wynikającego z wielu godzin stania w korkach — to tylko niektóre negatywne skutki przemieszczania się samochodami w mieście. Jak można wpłynąć na poprawę sytuacji w miejskiej dżungli?

Od wielu lat na całym świecie stosowane są różne Inteligentne Systemy Transportowe (ITS), czyli systemy informatyczne i komunikacyjne mające na celu m. in. usprawnienie transportu, ochronę życia uczestników ruchu oraz ochronę środowiska naturalnego. Przykładem technologicznego suportu komunikacyjnego mogą być chociażby fale zielonych świateł, które zwiększają przepustowość ulic lub ekrany informujące o istniejących w mieście korkach.

Mimo prób zminimalizowania skutków ubocznych ogromnej liczby przejeżdżających przez miasto pojazdów spalinowych, pomimo budowy coraz większej ilości dróg, problem nie przestaje istnieć.

Jakie rozwiązanie zastosowano w innych krajach Europy? Skutecznym pomysłem włodarzy okazała się opłata za wjazd do centrów miast. Część kierowców zrezygnowała z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej, inni skorzystali z prywatnych rowerów. Jak podaje Autokult.pl ‘’W Mediolanie wprowadzenie takich ITS-ów już po pierwszym roku zmniejszyło zanieczyszczenie cząstkami stałymi aż o 57%.’’

A teraz przyjrzyjmy się własnemu podwórku. Według Małgorzaty Gajewskiej z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych (ZMID) w styczniu ruszyła społeczna diagnoza obwodnicy śródmiejskiej na Pradze. Projekt trasy, która okrąży Pragę i Grochów między Rondem Wiatraczna a ul. Radzymińską, kosztował ZMID 6, 9 mln zł. Obwodnica dotrze do ronda Żaba na Targówku.

Zgodnie z zapewnieniami ZMID, do marca 2017 r. przeprowadzone zostaną badania pilotażowe wśród mieszkańców, urzędników oraz przedsiębiorców, mające określić oczekiwania wobec obwodnicy. Pod koniec 2018 r. planowany jest przetarg na wykonawcę nowej trasy. Całość ma być gotowa do 2021 r.

Nowa obwodnica śródmiejska będzie miała poważne zadania. W jej strefie uprzywilejowany zostanie ruch komunikacji miejskiej wraz z ograniczeniem ruchu samochodowego. Co na to kierowcy? Czy w niedalekiej przyszłości wjazd do centrum stolicy będzie płatny? Czy powstaną nowe stacje rowerowe? Czy obwodnica faktycznie wpłynie na komfort naszego życia? Jeśli ścisłe centrum Warszawy uniknie napięcia zdenerwowanych kierowców, spędzających codziennie kilka godzin w korkach, to faktycznie budowę obwodnicy śródmiejskiej można nazwać Inteligentnym Systemem Transportowym.

Joanna Karczmarczyk.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *