Obwodnica Pragi

Najnowszy termin oddania do użytku obwodnicy Pragi to w tej chwili 2021 rok. Co prawda, trasa miała powstać do 2012, ale przed rozgrywkami Euro 2012 w Polsce pojawiło się wiele innych życzeń i zamiarów, z których realizacją bywało różnie.

W tej chwili trasa ma wielką szansę na realizacje – miasto zabezpieczyło w budżecie pieniądze na ten wydatek (ponad 900 mln złotych) i poszukuje inwestora. W grudniu 2015 ogłoszono przetarg na projekt. Obecnie będzie realizowany tzw. pierwszy etap od ulicy Radzymińskiej do ronda Wiatraczna. To oznacza, że w latach 20 XXI wieku zabraknie już naprawdę niewiele do zakończenia wielkiej inwestycji, nazywanej obwodnicą śródmiejską.

Pierwszy etap w obecnym kształcie nie pozwoli na swobodny skręt w lewo z radzymińskiej na wysokości Zabranieckiej. W tej chwili ulica Radzymińska tonie w korkach, także m.in. dlatego, że wiele samochodów, chcąc ominąć skrzyżowanie z Targową, nie wjeżdża w ul. Solidarności, lecz jedzie dalej przez Radzymińską, na której jest przejazd nieprzygotowany do obsługi tej liczby aut. To skandal, że podzielono inwestycję na 2 etapy w takim kształcie. Spowoduje to zbudowanie łącznika obwodnicy z Radzymińską dopiero w drugim etapie. Wybudowanie pierwszego fragmentu obwodnicy bez węzła z Radzymińską doprowadzi do znaczącego paraliżu komunikacyjnego w tej części miasta. Ulica Radzymińska w tym punkcie jest główną arterią wylotową w kierunku centrum nie tylko dla mieszkańców dzielnicy Targówek, lecz także mieszkańców sąsiednich miejscowości (m. in. Ząbek i Marek).

Analizując koncepcje budowy arterii (obwodnica Pragi, trasa Świętokrzyska) oraz obecnie już zakończonych inwestycji infrastrukturalnych, trudno oprzeć się wrażeniu, że wszystkie te drogi zamiast służyć mieszkańcom, mają zapewnić dojazdu do terenu rozbudowy spalarni śmieci ZUSOK. Co w sumie nie dziwi, ponieważ planowana inwestycja spowoduje olbrzymi wzrost transportu odpadów do zakładu przy ulicy Gwarków. Według obecnych założeń pierwszy etap zakończy się przy węźle z trasą Świętokrzyską, pozostawiając wąskie gardło na ulicy Naczelnikowskiej. Na drugi etap póki co nie ma wyznaczonych środków, a termin realizacji nie jest znany.

Kilka pokoleń Polaków miało okazję obserwować budowę konstrukcji obwodnicy Śródmieścia. Inicjatywa została zapoczątkowana pod koniec lat 50. XX wieku. Fragmentem tej obwodnicy jest też trasa Łazienkowska, która była bohaterem nie jednego filmu lub serialu – z inżynierem Karwowskim na czele. Warto w tym momencie podkreślić, że gdyby termin realizacji drugiego etapu Obwodnicy Pragi był znany, pozwoliłoby to domknąć całą obwodnicę, a także ułatwić komunikację na Targówku i Pradze, ponieważ jest to odcinek między Radzymińską a rondem Żaba wzdłuż torów kolejowych.

Hubert Zembrowski

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz